Ανοχύρωτο-το-μεγαλύτερο-μουσείο-της-χώρας-–-Πώς-το-μπλακάουτ-ακύρωσε-τα-συστήματα-ασφαλείας

Τίναξε στον αέρα το σύστημα φύλαξης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, το χθεσινό μπλακάουτ στην Αττική, με αποτέλεσμα το σημαντικότερο ίσως μουσείο της χώρας να μείνει ανοχύρωτο. Οπως αποκάλυψε η ίδια η υπουργός Πολιτισμού, μετέβησαν στο Μουσείο 100 αστυνομικοί προκειμένου να αποσοβήσουν τα χειρότερα. Είναι τόσο σοβαρό το γεγονός, και δημιουργεί σκέψεις για το τι θα μπορούσε να γίνει στο μέλλον με την ασφάλεια των εκθεμάτων, που τη Δευτέρα πήγε εκεί η Λίνα Μενδώνη και ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου, προκειμένου να κάνουν αυτοψία και να διαπιστώσουν αν υπάρχουν προβλήματα στο σύστημα φύλαξης.

Οπως ανέφερε η υπουργός: «Το μπλακ άουτ που δημιουργήθηκε στην Αττική, σε πάρα πολλές περιοχές του κέντρου, δημιούργησε πρόβλημα και στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Δεδομένου ότι πέραν του μπλακ άουτ της ΔΕΗ υπήρχαν προφανώς και κάποιες άλλες αστοχίες, οι οποίες άφησαν για περισσότερο χρόνο απ’ ό,τι το καθολικό μπλακ άουτ το Εθνικό Μουσείο χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα, ήταν υποχρέωσή μου να πάω επιτόπου με τον γενικό γραμματέα για να δούμε τι ακριβώς συνέβη».

Τα παραπάνω δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλώντας στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA».

Όπως διευκρίνισε η υπουργός, αν και το ανθρώπινο δυναμικό ήταν εκεί, «δημιουργήθηκε ένα θέμα μη λειτουργίας των ηλεκτρολογικών συστημάτων του μουσείου».

«Δημιουργήθηκε ένα πρόβλημα και πήγαμε εκεί, ακριβώς για να δούμε τι συμβαίνει και να φροντίσουμε για την άμεση αποκατάσταση, ώστε να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα. Μαζεύτηκαν 100 αστυνομικοί και πάνω. Βεβαίως, γιατί με το που με ειδοποίησε ο γενικός γραμματέας, τον οποίο είχε ειδοποιήσει, όπως έπρεπε να γίνει, η αρμόδια αρχιφύλακας, επικοινώνησα με τον υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη, τον κ. Λευτέρη Οικονόμου, τον οποίο πραγματικά ευχαριστώ για την άμεση αντίδρασή του, και μέσα σε μερικά λεπτά γύρω από το Εθνικό Μουσείο είχαν προστρέξει δυνάμεις, δημιουργώντας μία αλυσίδα ασφαλείας» συμπλήρωσε η κ. Μενδώνη απαντώντας σε σχετική ερώτηση.

«Όταν ένα μείζον μουσείο, το μεγαλύτερο μουσείο της χώρας μας, το μεγαλύτερο μουσείο στον κόσμο στο επίπεδο των συλλογών του, έστω και για ελάχιστο χρόνο μένει με πλημμελή φύλαξη, είναι το στοιχειώδες καθήκον μας, και αυτό έπραξε και ο υφυπουργός, ο κ. Οικονόμου, και η Αστυνομία. Μέσα σε ελάχιστο χρόνο έκαναν κλοιό γύρω από το μουσείο» σημείωσε η υπουργός.

Από τις δηλώσεις της κ. Μενδώνη συνάγεται το συμπέρασμα για το πόσο σοβαρή κατάσταση είχε δημιουργηθεί το βράδυ της Κυριακής. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι «τυφλώθηκαν» οι κάμερες ασφαλείας και δεν φαίνεται να λειτούργησε η γενήτρια που υπάρχει στον Μουσείο. Κάτι που σημαίνει ότι για αρκετή ώρα τα μοναδικά και μεγάλης αξίας εκθέματα είχαν μείνει απροστάτευτα.

Ομως, η άμεση κινητοποίηση της Αστυνομίας δημιούργησε ένα «τείχος» ασφαλείας.

Το υπουργείο Πολιτισμού διέταξε να πραγματοποιηθεί Ένορκη Διοικητική Εξέταση προκειμένου να ερευνηθούν οι τυχόν παραλείψεις για την άψογη λειτουργία των συστημάτων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, ενώ σε δελτίο τύπου που εξέδωσε αναφέρονται τα εξής: “Το μπλακάουτ που δημιουργήθηκε στην Αττική, λόγω της έκρηξης στο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Κουμουνδούρου, διέκοψε, σε πολλές περιοχές του κέντρου, την ηλεκτροδότηση. Η διακοπή αυτή δημιούργησε πρόβλημα και στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Ωστόσο, πέραν του μπλακάουτ της ΔΕΗ, υπήρξαν, προφανώς, και άλλες αστοχίες οι οποίες άφησαν το ΕΑΜ χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα, για περισσότερο χρόνο απ’ ό,τι το καθολικό μπλακάουτ. Η μη λειτουργία των ηλεκτρολογικών συστημάτων του δημιούργησε θέμα ασφαλείας, παρά την παρουσία της νυκτερινής φύλαξης.

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ειδοποίησε αμέσως τον υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη, κ. Λευτέρη Οικονόμου, ώστε να δημιουργηθεί αλυσίδα ασφαλείας από αστυνομικές δυνάμεις γύρω από το Μουσείο. Ταυτόχρονα, έσπευσε στο Μουσείο με το γενικό γραμματέα Γιώργο Διδασκάλου, ώστε να ενημερωθούν για τις αιτίες του προβλήματος, να γίνει έλεγχος των συστημάτων και άμεση αποκατάσταση των προβλημάτων.

Από στις 2 π.μ. σήμερα βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία όλα τα συστήματα φωτισμού και ασφάλειας, ενώ, από νωρίς το πρωί, γίνεται διεξοδικός έλεγχος για την επίλυση των αστοχιών που κατεγράφησαν».

Ιστορία

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο είναι το μεγαλύτερο μουσείο της Ελλάδας και ένα από τα σημαντικότερα του κόσμου. Με αρχικό προορισμό να δεχθεί το σύνολο των ευρημάτων από ανασκαφές του 19ου αιώνα, κυρίως από την Αττική, αλλά και από άλλες περιοχές της χώρας, σταδιακά πήρε τη μορφή ενός κεντρικού Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και εμπλουτίσθηκε με ευρήματα από όλα τα σημεία του ελληνικού κόσμου. Οι πλούσιες συλλογές του, που αριθμούν περισσότερα από 11.000 εκθέματα, προσφέρουν στον επισκέπτη ένα πανόραμα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού από τις αρχές της προϊστορίας έως την ύστερη αρχαιότητα.

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ιδρύθηκε το 1829. Αποτέλεσε το πρώτο Μουσείο που ιδρύθηκε στο ελληνικό κράτος μετά τον επαναστατικό αγώνα και την απελευθέρωση της Ελλάδας από τον Οθωμανικό ζυγό. Η αρχική του έδρα ήταν στην Αίγινα, την πρώτη πρωτεύουσα της Ελλάδας. Με τη μεταφορά της πρωτεύουσας στην Αθήνα το 1834, μεταφέρθηκε και η έδρα του Μουσείου. Οι αρχαιότητες στεγάστηκαν σε διάφορα κτίρια και μνημεία. Το 1866, με τη δωρεά του οικοπέδου από την Ε. Τοσίτσα και τη χορηγία της οικογένειας Μπερναρδάκη από την Αγία Πετρούπολη, ξεκίνησε η ανέγερση του σημερινού κτιρίου του Μουσείου, σε σχέδια L. Lange και με τροποποιήσεις του E. Ziller για την πρόσοψη.

Το 1889, το Μουσείο άνοιξε τις πύλες του στο κοινό, παρουσιάζοντας τις μόνιμες Εκθέσεις του, που αποτελούνταν τότε από τμήματα της σημερινής Συλλογής Προϊστορικών Αρχαιοτήτων και της Συλλογής Γλυπτών. Κατά τη διάρκεια του πρώτου μισού του 20ού αιώνα το Μουσείο εμπλουτίστηκε με πολλές αρχαιότητες που προέρχονταν από ανασκαφικές έρευνες σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας. Μεταξύ των ετών 1932 και 1939 πραγματοποιήθηκε επέκταση του Μουσείου προς τα ανατολικά, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Γ. Νομικού. Κατά την περίοδο παράδοσης του της επέκτασης του Μουσείου κηρύχτηκε ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος.

Για την αντιμετώπιση των κινδύνων του πολέμου και με βάση τον ισχύοντα γενικό σχεδιασμό, οι αρχαιότητες του Εθνικού Μουσείου και άλλων Μουσείων της χώρας εγκιβωτίστηκαν και καταχώθηκαν σε σκάμματα στα υπόγεια των Μουσείων και αλλού. Οι ενέργειες αυτές οδήγησαν στην αποτελεσματική προστασία και διαφύλαξή των αρχαιοτήτων από καταστροφές και διαρπαγές. Κατά την περίοδο κατοχής της Ελλάδας (1941-1945) από τα γερμανικά στρατεύματα, το Μουσείο επιτάχθηκε και στις άδειες από αρχαιότητες αίθουσές του εγκαταστάθηκαν διάφορες υπηρεσίες.
Με τη λήξη του πολέμου ξεκίνησαν οι επισκευαστικές εργασίες στο κτίριο του Μουσείου, το οποίο λειτούργησε ξανά από το 1947. Από το 1947 μέχρι το 1964 ολοκληρώθηκε η επανέκθεση των Συλλογών του.

Το Μουσείο επλήγη από το σεισμό του 1999. Κατά τα έτη 2002 έως 2004 πραγματοποιήθηκαν εργασίες ανακαίνισης όλων των Εκθεσιακών χώρων του Μουσείου. Με την αποχώρηση του Νομισματικού Μουσείου και την εγκατάστασή του στο Ιλίου Μέλαθρον, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο επεκτάθηκε. Από το 2004 μέχρι το 2009 άνοιξαν στο κοινό οι ανανεωμένες μόνιμες Εκθέσεις του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου: η Συλλογή Προϊστορικών Αρχαιοτήτων και η Συλλογή Γλυπτών το 2004, η Συλλογή Αγγείων και η Συλλογή Χαλκών το 2005, η Συλλογή Σταθάτου και η Αιγυπτιακή Συλλογή το 2008, η Κυπριακή Συλλογή, η Συλλογή Πήλινων Ειδωλίων, η Συλλογή Βλαστού – Σερπιέρι, η Συλλογή Χρυσών Κοσμημάτων και Αργυρών Σκευών και η Συλλογή Γυάλινων Σκευών το 2009. Με την ολοκλήρωση της ανακαίνισής του, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο παρουσιάζει πλέον στο κοινό αρχαιότητες, που καλύπτουν την περίοδο από την 6η χιλιετία π.Χ. μέχρι και τον 4ο αιώνα μ.Χ. Προέρχονται από την Ελλάδα, την Κύπρο, την Αίγυπτο, την Ιταλία και άλλες περιοχές και αποτελούν ένα πανόραμα του αρχαίου ελληνικού κόσμου, των πολιτιστικών του επιτευγμάτων, καθώς και των επαφών του στην ανατολική Μεσόγειο.