all-star-Βέρντι-Γκαλά-από-την-Εθνική-Λυρική-Σκηνή-στο-Καλλιμάρμαρο

Η Εθνική Λυρική Σκηνή επιστρέφει στα ζωντανά θεάματα και παρουσιάζει το πολιτιστικό γεγονός της χρονιάς.

Στον μεγαλύτερο ανοιχτό και πλέον ασφαλή χώρο της Αθήνας, το Παναθηναϊκό Στάδιο, θα κάνει την πρώτη της εμφάνιση στην Ελλάδα η απόλυτη ντίβα της όπερας, η κορυφαία σοπράνο του 21ου αιώνα, η μοναδική Άννα Νετρέμπκο. Στο All Star Γκαλά Βέρντι η Άννα Νετρέμπκο θα βρεθεί στη σκηνή με την κορυφαία μέτζο της εποχής μας Ανίτα Ρατσβελισβίλι, τον διακεκριμένο τενόρο Γιουσίφ Εϊβάζοφ και τον κορυφαίο Έλληνα βαρύτονο Δημήτρη Πλατανιά.

Με αφορμή τους εορτασμούς για τη συμπλήρωση των 150 ετών από την πρεμιέρα της Αΐντας στο Κάιρο, οι τέσσερις παγκοσμίου φήμης πρωταγωνιστές της όπερας που έχουν διακριθεί στα λυρικά αριστουργήματα του Βέρντι θα ερμηνεύσουν διάσημες άριες και ντουέτα από την Αΐντα, τον Τροβατόρε, τη Δύναμη του πεπρωμένου, τον Οθέλλο, τον Ριγολέττο κ.ά.

Την Ορχήστρα της ΕΛΣ θα διευθύνει ο διακεκριμένος Γάλλος αρχιμουσικός Φιλίπ Ωγκέν. Το Γκαλά υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) (www.SNF.org) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Με αφορμή τους φετινούς εορτασμούς για την επέτειο της συμπλήρωσης των 150 ετών από την πρώτη παρουσίαση της Αΐντας στην Όπερα του Καΐρου στις 24 Δεκεμβρίου 1871, η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει ένα All Star Γκαλά Βέρντι για να σηματοδοτήσει τη μεγάλη επιστροφή της στα ζωντανά θεάματα. Για αυτή τη μεγάλη γιορτή που θα φέρει ξανά την κινητήρια δύναμη της όπερας στη ζωή μας, η ΕΛΣ παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην ακμή της καριέρας της, την κορυφαία σοπράνο του αιώνα, τη μοναδική Άννα Νετρέμπκο, η οποία έχει δώσει έναν νέο ορισμό στην έννοια της σταρ της όπερας.

“Η χαρισματική εκφραστικότητά της διαπνέει κάθε στοιχείο της ερμηνείας της”, σημειώνουν οι New York Times για την κορυφαία υψίφωνο, που γεννήθηκε το 1971 στη Ρωσία και κατάφερε να αφήσει ανεξίτηλο σημάδι στους ρόλους που έχει ερμηνεύσει στα μεγαλύτερα θέατρα του πλανήτη. Η Νετρέμπκο, η πιο διάσημη πρωταγωνίστρια της όπερας σε όλο τον κόσμο, έγινε η πρώτη καλλιτέχνιδα της κλασικής μουσικής που μπήκε στη λίστα των 100 πιο επιδραστικών ανθρώπων του πλανήτη από το περιοδικό TIME. Μέσα σε δύο δεκαετίες, οι αποθεωτικές εμφανίσεις της στις κορυφαίες όπερες και φεστιβάλ Ευρώπης, Αμερικής και Ασίας, οι πολυβραβευμένες ηχογραφήσεις της, οι πολυάριθμες διακρίσεις, η εκρηκτική, δυναμική της προσωπικότητα και το πάθος που τη χαρακτηρίζει την έφεραν στην κορυφή. Το 1996, στα απολύτως πρώτα βήματα της καριέρας της και πολύ πριν ξεκινήσει η εντυπωσιακή παγκόσμια διαδρομή της, η Άννα Νετρέμπκο είχε συμμετάσχει σε συναυλία στην Αθήνα. Παρακολουθώντας την αλλαγή της φωνής της και μέσα από διαρκή μελέτη άφησε πίσω της το μπελ κάντο και τους ρόλους του Μότσαρτ και πέρασε με τεράστια επιτυχία σε ένα πιο δραματικό, ιδιαιτέρως απαιτητικό ρεπερτόριο που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, όπερες του Βέρντι και του Βάγκνερ. Μετά την εντυπωσιακής ποιότητας, αποδοχής και διάρκειας πορεία της στη λυρική τέχνη, πλέον για τη Νετρέμπκο δεν αποτελεί είδηση η εμφάνισή της σε ένα κορυφαίο λυρικό θέατρο ή φεστιβάλ όπερας -καθώς έχει ήδη εμφανιστεί σε όλα (μεταξύ άλλων σε Μετροπόλιταν Νέας Υόρκης, Βασιλική Όπερα Λονδίνου, Εθνική Όπερα Παρισίων, Σκάλα Μιλάνου, Μαδρίτη, Βαρκελώνη, Ζυρίχη, Αγία Πετρούπολη, Μόσχα, Ζάλτσμπουργκ, Βερόνα, Φλωρεντία, Λος Άντζελες, Σαν Φρανσίσκο κ.α.)-, αλλά σε πόσα από αυτά κάνει την έναρξη της σεζόν, καθώς και ποιους νέους ρόλους ντεμπουτάρει. Ήδη για φέτος ο διεθνής τύπος αναφέρεται στο πολυαναμενόμενο ντεμπούτο της στον ρόλο της Αμπιγκαΐλε στον Ναμπούκκο (Βιέννη, Νοέμβριος) και φυσικά στην πρεμιέρα της σεζόν της Σκάλας του Μιλάνου (Μάκβεθ, Δεκέμβριος).

Η μοναδική Ανίτα Ρατσβελισβίλι κατάφερε σε λιγότερο από δέκα χρόνια από το θριαμβευτικό της ντεμπούτο στη Σκάλα του Μιλάνου να «κατακτήσει τον κόσμο της όπερας», σύμφωνα με ένα από τα διθυραμβικά δημοσιεύματα που της έχουν αφιερώσει οι New York Times. Η Ανίτα Ρατσβελισβίλι είναι μια πραγματική σταρ της νέας γενιάς της όπερας και κάθε εμφάνισή της αποτελεί σπουδαίο γεγονός που ξεπερνάει τα στενά οπερατικά όρια. Με μια παρουσία επιβλητική και δυναμική, με φωνή εντυπωσιακής ποιότητας και όγκου, με εξαιρετικά προσεκτικές επιλογές ρεπερτορίου, η Ρατσβελισβίλι ξεκίνησε από τη Γεωργία και κατέκτησε τα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα και τα σπουδαιότερα φεστιβάλ όπερας του πλανήτη, λαμβάνοντας αποθεωτική αποδοχή από το κοινό της όπερας παγκοσμίως. To 2018, στην πρώτη της Αΐντα, στη Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης, η Νετρέμπκο μοιράστηκε τη σκηνή με την Ανίτα Ρατσβελισβίλι, την «καλύτερη βερντιανή μέτζο σοπράνο της εποχής μας», σύμφωνα με τον Ρικάρντο Μούτι. Η μοναδική χημεία των δύο σπουδαίων πρωταγωνιστριών έγινε αμέσως πρώτη είδηση στον κόσμο της όπερας και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Ακολούθησε η νέα παραγωγή της Αδριανής Λεκουβρέρ και, αν ο Covid-19 δεν είχε κάνει την εμφάνισή του, η Άννα και η Ανίτα θα είχαν πρωταγωνιστήσει και στη νέα παραγωγή της Αΐντας στη Μετροπόλιταν, η οποία ήταν προγραμματισμένη να ανοίξει τη σεζόν 2020/21. Η συνάντηση των δύο πρωταγωνιστριών στη σκηνή του Καλλιμάρμαρου αναμένεται με τεράστιο ενδιαφέρον.

Ο δραματικός τενόρος Γιουσίφ Εϊβάζοφ ξεκίνησε από το Αζερμπαϊτζάν, ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην Ιταλία και μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα κατάφερε να πρωταγωνιστεί στα πιο σημαντικά λυρικά θέατρα και φεστιβάλ όπερας του πλανήτη, συμπεριλαμβανομένης της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου, της Κρατικής Όπερας του Μονάχου και της Βιέννης, της Σκάλας του Μιλάνου, της Εθνικής Όπερας του Παρισιού. και της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης. Το μοναδικό χρώμα της φωνής του, το οποίο οι Los Angeles Times περιέγραψαν ως «μεταλλικό, στεντόρειο και με εμφανή την επίδραση της ιταλικής κουλτούρας της όπερας», αλλά και η μοναδική του σκηνική παρουσία συνέβαλαν στη δημιουργία της σημαντικής πορείας που συνδυάζει πρωταγωνιστικούς ρόλους στην όπερα και ρεσιτάλ λυρικού τραγουδιού. Έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες ηχογραφήσεις για την Deutsche Grammophon, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνεται μια πλήρης ζωντανή ηχογράφηση της Μανόν Λεσκώ του Πουτσίνι στο Φεστιβάλ του Στρασβούργου και μια με τη σύζυγό του, τη σοπράνο Άννα Νετρέμπκο, στο cross-over άλμπουμ Romanza.

Ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς συνεχίζει τη μεγάλη παράδοση των Ελλήνων πρωταγωνιστών της όπερας που διακρίνονται στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου. Μόνιμος συνεργάτης της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, αποτελεί έναν από τους πιο δημοφιλείς καλλιτέχνες στην Ελλάδα. Από το Ωδείο της Καλαμάτας, όπου έκανε τα πρώτα του βήματα, έως τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου (Κόβεντ Γκάρντεν), στην οποία πρωταγωνιστεί σχεδόν κάθε χρόνο, ο Πλατανιάς είναι ένας από τους πιο αναγνωρισμένους βαρύτονους της γενιάς του, με ιδιαίτερη αγάπη και αφοσίωση στο ρεπερτόριο του Βέρντι. Το χρώμα και το μέταλλο της φωνής του, οι παθιασμένες ερμηνείες του και οι προσεκτικές επιλογές του ρεπερτορίου αποτελούν το διαβατήριο για την πολύ επιτυχημένη πορεία του εντός και εκτός Ελλάδας.

Λίγα λογια για τον Τζουζέππε Βέρντι

Ο Τζουζέππε Βέρντι, ο διασημότερος συνθέτης του ιταλικού Ρομαντισμού, γεννήθηκε στο Λε Ρόνκολε της βόρειας Ιταλίας το 1813 και πέθανε στο Μιλάνο το 1901. Σπούδασε μουσική στο επαρχιακό Μπουσσέτο και στη συνέχεια στο Μιλάνο. Τα πρώτα του έργα γράφτηκαν μέσα στο επαναστατικό κλίμα της εποχής, απηχώντας ιδεολογικά τον αγώνα για την απελευθέρωση των ιταλικών κρατιδίων από τους Αυστριακούς και την ενοποίησή τους σε κυρίαρχη χώρα. Η ενασχόληση του Βέρντι με την πολιτική τον ανέδειξε σε εθνικό σύμβολο. Ως ακροστιχίδα το σύνθημα «Viva Verdi» σήμαινε «Ζήτω ο Βίκτωρ Εμμανουήλ βασιλιάς της Ιταλίας» – «Viva Vittorio Emanuele Re D’Italia». Το 1861 ο συνθέτης εξελέγη μέλος του πρώτου ιταλικού κοινοβουλίου. Διασημότερες όπερές του είναι οι Ναμπούκκο (1842), Μάκβεθ (1847/1865), Ριγολέττος (1851), Τροβατόρε (1853), Τραβιάτα (1853), Η δύναμη του πεπρωμένου (1862), Αΐντα (1871), Οθέλλος (1887) και Φάλσταφ (1893).

Με τη μουσική του ο Βέρντι εξέφρασε σε αισθητικό επίπεδο το πνεύμα του ώριμου Ρομαντισμού και σε πολιτικό επίπεδο την επιθυμία των συμπατριωτών του να δουν την Ιταλία ελεύθερη και ενωμένη. Αγαπήθηκε από ιδιαίτερα πλατύ κοινό και απέκτησε εξαρχής δημοτικότητα που παραμένει αμείωτη μέχρι σήμερα. Στις ιστορικές, πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες του 19ου αιώνα, ο Βέρντι υπήρξε ο συνθέτης που έζησε εκείνη τη μοναδική στιγμή στην ιστορία της μουσικής κατά την οποία η υψηλή τέχνη έγινε ταυτόχρονα και λαϊκή.