Η Τζεφ Μοντάνα πρωταγωνιστεί στην ταινία Dodo του Πάνου Κούτρα που θα παρουσιαστεί στο φεστιβάλ Καννών.

«Δεν μπορώ να το πιστέψω! Το μόνο που ήθελα να το απολαύσω. Δεν ξέρω εάν αυτές οι ευκαιρίες σου δίνονται πολλές φορές στη ζωή σου», δήλωσε.

Όπως αποκάλυψε η Τζεφ Μοντάνα, δεν έχει δει ακόμα την ταινία, παρά μόνο αποσπάσματα. Στην ταινία υποδύεται την Εύα, μία τρανς φοιτήτρια της Παντείου που είναι ερωτευμένη με τον καθηγητή της.

«Η δουλειά του ηθοποιού και να είσαι καλεσμένη στη διοργάνωση είναι σαν να είσαι ένα μωράκι ασυνόδευτο που σε πηγαίνουν παντού, από το ξενοδοχείο στο αυτοκίνητο… Σε προσέχουν. Κουράζεσαι λίγο στις πολλές εκδηλώσεις», είπε για την εμπειρία της στο φεστιβάλ.

Μια σπουδαία γιορτή, με τη σφραγίδα της κρητικής παράδοσης, θα διεξαχθεί το επόμενο Σάββατο. Συγκεκριμένα, το Σάββατο 28 Μαίου στις 20.30 διοργανώνεται το 1ο Κρητικό Πανηγύρι στον Πειραιά. Η Αδελφότητα Κρητών Πειραιά «Η Ομόνοια» προσκαλεί τους πάντες στο «Κρητική Πανηγύρι».

Η σπουδαία αυτή γιορτή θα γίνει στην πλατεία, μπροστά από τον ηλεκτρικό σταθμό του Νέου Φαλήρου και η είσοδος θα είναι ελεύθερη.

Το συγκρότημα του Ανδρέα Γεωργιλάκη θα αναλάβει να… ξεσηκώσει τους Κρητικούς ενώ συμμετέχει και ο Θοδωρής Ποθουλάκης και τα χορευτικά συγκροτήματα της Αδελφότητας.

Οπως τονίζουν οι διοργανωτές: «Μεταφέρουμε για πρώτη φορά στον Πειραιά τα καλοκαιρινά γλέντια της Κρήτης και σας περιμένουμε να απολαύσετε βραστό, κρητικό πιλάφι και άλλα κρητικά καλούδια».

Η μοναδική μουσική παράδοση της Κρήτης και το κέφι που κάνουν οι Κρητικοί δημιουργούν ένα «μείγμα» άκρως εορταστικό και διασκεδαστικό κι εγγυώνται μια εξαιρετική βραδιά, για όλους όσοι αγαπούν τη Μεγαλόνησο.

Οπως τονίζει ο Μύρωνας Σπιθάκης, εκ των διοργανωτών του σημαντικού αυτού γλεντιού «σας προσκαλούμε να έρθετε όλοι για να ζήσετε μια μοναδική κρητική εμπειρία. Με τραγούδια και χορούς και με τα εκλεκτά εδέσματα της πατρίδας μας, σας εγγυώμαστε ότι θα περάσετε μια πανέμορφη βραδιά το επόμενο Σάββατο».

O Βαγγέλης Παπαθανασίου υπογράφει τη μουσική της αποστολής Rosetta

Στην Ελλάδα της δεκαετίας του 1960 η δημιουργία των συγκροτημάτων ήταν τις περισσότερες φορές υπόθεση μιας φιλίας, ενός σχολείου, μιας γειτονιάς. Ανάμεσά τους και οι Forminx του Βαγγέλη Παπαθανασίου. Ο οποίος συστήνεται παίζοντας χάμοντ, ενώ το γκρουπ – έμβλημα πειραματίζεται σε μελωδίες του Χατζιδάκι, κάνει ρεκόρ πωλήσεων με το «Jeronimo Yanka» και σκηνοθετείται η πορεία του από τον Θόδωρο Αγγελόπουλο.

Από τα μέσα του 1968, έως περίπου τα τέλη του ’70 ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, ο Ντέμης Ρούσσος και ο Λουκάς Σιδεράς ως Aphrodite’s Child πρωταγωνιστούσαν με τα τραγούδια τους σε όλη την Ευρώπη, γνωρίζοντας τεράστια εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία.

Με τον Ντέμη Ρούσσο και τον Λουκά Σιδερά ως Aphrodite’s Child

«Επεσα κατευθείαν στη φωτιά»

Τις πρώτες του εμπειρίες από το Παρίσι του Μαΐου του 1968 είχε περιγράψει στην ανταποκρίτρια των «ΝΕΩΝ» Ηρα Φελουκατζή, στη συνέντευξη που της έδωσε τον Μάρτιο του 1973: «Επεσα κατευθείαν στη φωτιά. Εμενα στο Οντεόν, τη φοιτητική συνοικία, δεν καταλάβαινα λέξη γαλλικά, αλλά έζησα έντονα ό,τι συνέβαινε. Υπήρχε μια κίνηση, κάτι γινόταν γύρω μου, ένας χείμαρρος σάρωνε τα πάντα. Μου έκανε εντύπωση ότι για μια στιγμή οι άνθρωποι συμφιλιώθηκαν, μια αγάπη διάχυτη κι ένας διάλογος επικρατούσε στους δρόμους του Παρισιού».

Τον απέδωσε σαν συμφωνία, σαν ποίημα, σαν δίσκο «λαϊκό», «με κραυγές αυθόρμητες του πλήθους» στον πρώτο τους δίσκο, «Rain and Tears».

«Θέλησα να φέρνει τη φρεσκάδα των νεανικών φωνών, τα όνειρά τους… Ονειρα που άρχιζαν μόλις έπεφτε η νύχτα με τα οδοφράγματα και έσβηναν όταν έφτανε το πρωί και σκόρπιζαν οι συγκεντρώσεις…».

Το κύκνειο άσμα των Aphrodite’s Child είναι το διπλό άλμπουμ «666» και ηχογραφείται στο Studio Europa – Sonor στο Παρίσι, στο τέλος του 1970 – αρχές 1971.

Εμπνευσμένο από την Αποκάλυψη του Ευαγγελιστή Ιωάννη, η κυκλοφορία του καθυστέρησε επί έναν χρόνο, γιατί υπήρχε ένα σημείο με ερωτικές κραυγές της Ειρήνης Παπά («Ι was, Ι am, Ι am to come» στο περιβόητο «Απειρο») που θεωρήθηκε πολύ τολμηρό…

«Παίρνω το ρίσκο να είμαι ντεμοντέ, μπροστά ή σύγχρονος»

«Κάνω αυτό που αισθάνομαι, την εποχή που το νιώθω», «κι έτσι παίρνω το ρίσκο να είμαι ντεμοντέ, μπροστά ή σύγχρονος» έλεγε ο συνθέτης για αυτό το progressive rock άλμπουμ.

Πολλές δεκαετίες αργότερα, το 2015, ο GZA, ο «μπροστάρης» της μπάντας Wu Tang Clan που θεωρείται «θεσμός» για την αμερικανική ραπ, προετοιμάζει τον νέο του δίσκο «Dark matter» και ζητά συνεργασία από τον διεθνή πλέον Vangelis.

Το άλμπουμ με άξονα την κβαντική φυσική και την αστρονομία παρακινεί τον συνθέτη να συνεργαστεί για πρώτη φορά με έναν ράπερ.

Στο μεταξύ οι εκπρόσωποι του είδους, από τον Jay Ζ και τον Κάνιε Γουέστ μέχρι το ντουέτο των Outkast, έχουν δείξει τον σεβασμό τους σε εκείνον κάνοντας σάμπλινγκ διάφορα μουσικά του μοτίβα.

Στη μεγάλη οθόνη

Η στενή σχέση του Vangelis με την κινηματογραφική μουσική αναπτύσσεται σε διάστημα σχεδόν 60 χρόνων.

Ξεκίνησε με τους Forminx να γράψει μουσικές για ελληνικές ταινίες : «Ο αδελφός μου… ο τροχονόμος» (1963), «5.000 ψέματα» (1966).

Τα πρώτα σάουντρακ που γράφει στη Γαλλία, στις αρχές της δεκαετίας του ’70, σχετίζονται με τον σκηνοθέτη Ανρί Σαπιέ για τις ταινίες του «Sex – Power» (1970), «Salut, Jerusalem» (1972) και «Amore» (1974).

Ο συνθέτης αντιμετωπίζει το σινεμά ως πεδίο αναζήτησης πρωτοτυπίας και προσωπικής έκφρασης. «Θα ήθελα να έχω μεγαλύτερο διάλογο με τον κόσμο. Δεν συνθέτω για τους λίγους, προτιμώ να διαφωνήσω με χίλιους παρά να συμφωνήσω με πέντε. Πάντοτε δυσπιστούσα προς τους διανοούμενους και τους ήρωες. Νιώθω ευάλωτος. Οσο περισσότερο αισθάνεται κανείς, τόσο πονάει και φοβάται».

«Οι δρόμοι της φωτιάς» οδηγούν στο Οσκαρ

Στις 29 Μαρτίου 1982 κερδίζει Οσκαρ για τη μουσική της ταινίας του Χιου Χάντσον «Οι δρόμοι της φωτιάς», βασισμένη στην αληθινή ιστορία δύο βρετανών ερασιτεχνών δρομέων που κερδίζουν το χρυσό μετάλλιο στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1924.

Παρόλο που στη δεκαετία του ’80 συνηθιζόταν να γράφεται συμφωνική μουσική για ταινίες εποχής, ο Vangelis χρησιμοποίησε συνθεσάιζερ και πιάνο τολμώντας το άλμα προς τον ήχο της εποχής του. Γι’ αυτό και η μουσική των τίτλων έναρξης θεωρείται από τις πιο δημοφιλείς στιγμές στην ιστορία της κινηματογραφικής μουσικής.

Η ταινία Blade Runner

Μετά το Οσκαρ, θα δεχτεί την πρόσκληση συνεργασίας του Ρίντλεϊ Σκοτ για να συνθέσει τη μουσική της ταινίας με τη νουάρ ρετρό – φουτουριστική ατμόσφαιρα «Blade Runner» (1982).

Η μουσική της ταινίας είχε μεγάλη αποδοχή και ήταν υποψήφια για BAFTA και για Χρυσή Σφαίρα το 1983. Χρειάστηκαν όμως να περάσουν πάνω από δέκα χρόνια για να κυκλοφορήσει το επίσημο σάουντρακ.

Η μουσική του θα συμπληρώσει, μεταξύ άλλων, τις ταινίες «1492: Χριστόφορος Κολόμβος», «Αλέξανδρος», «Ελ Γκρέκο».

Ο ήχος του αθλητισμού

Τον Αύγουστο του 1997 είναι ο ενορχηστρωτής της τελετής έναρξης του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Στίβου Αθήνα ’97, στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο.

Η παγκοσμιότητα των ήχων που έβγαινε από τα πλήκτρα των συνθεσάιζερ υπογράμμιζε τη στιγμή που αθλητισμός έμπαινε στη «χάι – τεκ» εποχή του καθώς η πραγματικότητα των σπορ μεταμορφωνόταν σε θέαμα, σε μάξιμουμ μεγέθη, ρεκόρ χρωμάτων, συναρπαστικές εμφανίσεις.

Ακολουθεί το Μουντιάλ του 2002 και η σύνθεση του ύμνου του Παγκοσμίου Κυπέλλου, εμπνευσμένος από την παραδοσιακή μουσική των δύο διοργανωτριών χωρών, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας.

Από τη Γη στο Διάστημα

Στο θεατρικό έργο «Χήρες» του Φρανσουά Μπιγεντού, στο Παρίσι του ’70 δημιούργησε μουσική με βάση την ατμόσφαιρα της αρχαίας τραγωδίας χρησιμοποιώντας και ηλεκτρονική μουσική.

Ωστόσο η υµνογραφία της Μεγάλης Εβδοµάδας κέντρισε τον Παπαθανασίου και το 1986 στις «Rapsodies» του χρησιµοποιεί την υποβλητική άµπιεντ γκάµα των πλήκτρων του, ενώ η Ειρήνη Παπά ερμηνεύει τους ύµνους «Τη Υπερµάχω Στρατηγώ», «Ω Γλυκύ Μου Εαρ», «Τον Νυµφώνα Σου Βλέπω», «Χριστός Ανέστη», «Ασµα Ασµάτων».

Χρόνια αργότερα το έργο του «Μυθωδία» επελέγη από τη NASA ως η επίσημη μουσική για την αποστολή της: 2001 Οδύσσεια στον Αρη.

Το καλοκαίρι του 2019 στην Επίδαυρο επέστρεψε στις ρίζες για να επεξεργαστεί την παράδοση με την παράσταση χορού «The Thread» του Σερζ Μάλιφαντ.

Θεωρούσε ότι η ελληνική παραδοσιακή μουσική είναι η πιο αρχέγονη που έρχεται από χιλιάδες χρόνια πίσω, από τότε που αρχίζει ο άνθρωπος να δημιουργεί.

Ο Vangelis έβλεπε τη σύνθεση του έργου ως ανασκαφή στο παρελθόν και στο μέλλον.

Η Έλενα Παπαρίζου αναφέρθηκε στην καλοκαιρινή της περιοδεία αλλά και την συμμετοχή της στην Eurovision.

Η δημοφιλής τραγουδίστρια εξομολογήθηκε πως ο Ανδρέας Καψάλης δεν θα την ακολουθήσει στα live της.

«Ο σύζυγος δεν θα ακολουθήσει στην περιοδεία, είναι πάρα πολύ δύσκολο γιατί είναι κι αυτός στη δική του εργασία. Το να σου λείπει ο άλλος κάνει καλό, αλλά όχι πολύ» ανέφερε η Έλενα Παπαρίζου.

Όταν ρωτήθηκε για το φόρεμα από τη Eurovision 2005 που αναδείχθηκε νικήτρια, η Έλενα Παπαρίζου απάντησε πως «εννοείται το έχω ακόμα. Δεν μπαίνω σε αυτό το φόρεμα πλέον, μετά την πλαστική επέμβαση (στο στήθος). Τα παπούτσια της Eurovision τα έχω ακόμα. Έχω παπούτσια από το 2001».

Δείτε το απόσπασμα

Την Κυριακή 22 Μαΐου στις 21.00 στο MEGA, έρχεται το πρώτο μεγάλο live show του X Factor με παρουσιαστή τον Αντρέα Γεωργίου, και θα είναι πιο φαντασμαγορικό και ανατρεπτικό από ποτέ! Η κάμερα της εκπομπής MEGA Καλημέρα βρέθηκε στην πρόβα τζενεράλε του μεγαλύτερου μουσικού talent show, λίγες ημέρες πριν από το πρώτο live!

Τέλος στην «αγωνία» για το αν θα εμφανιστεί στο live της Κυριακής έδωσε ο Ηλίας Ψινάκης, ξεκαθαρίζοντας ότι «Την Κυριακή θα είμαι στο live»

Ανυπόμονος για το live της Κυριακής και ο Αντρέας Γεωργίου!

«Έχω μεγαλύτερη χαρά για το live, παρά αγωνία! Η αγωνία μου είναι να κυλήσουν όλα όπως πρέπει», είπε ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και παρουσιαστής.

Οι τέσσερις κριτές και μέντορες του X Factor, Μιχάλης Κουινέλης, Χρήστος Μάστορας, Μαρίζα Ρίζου, Στέλιος Ρόκκος, επέλεξαν τους –συνολικά 16– διαγωνιζόμενους που διαθέτουν την καλύτερη φωνή και σκηνική παρουσία ώστε να προχωρήσουν στα live shows.

Αυτή την Κυριακή, στο πρώτο live show, στη μάχη ρίχνονται οι ομάδες του Χρήστου Μάστορα και της Μαρίζας Ρίζου. Οι 8 διαγωνιζόμενοι είναι πανέτοιμοι να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό για να διεκδικήσουν το έπαθλο-ρεκόρ του X Factor, αλλά και να δικαιώσουν τους μέντορές τους.

Ποιοι θα προχωρήσουν στα επόμενα live shows και ποιοι θα αποχωρήσουν; Η απόφαση ανήκει αποκλειστικά στους τηλεθεατές, οι οποίοι θα κρίνουν το αποτέλεσμα με δωρεάν online ψηφοφορία.

Στο backstage, η Κατερίνα Λιόλιου και ο Ηλίας Μπόγδανος εμψυχώνουν τους διαγωνιζόμενους!

Στα live shows του «X Factor» τίποτα δεν είναι δεδομένο!

Ένας απρόβλεπτος γκεστ σταρ θα εισβάλει στο πλατό του «X Factor» και με την αστείρευτη ενέργεια και το αντισυμβατικό του χιούμορ θα φέρει τα πάνω-κάτω.

Στο 1ο φαντασμαγορικό live του μουσικού talent show του MEGA, που θα μεταδοθεί την Κυριακή 22 Μαΐου στις 21:00, έρχεται ο Ηλίας Ψινάκης σε έναν ρόλο-έκπληξη που θα συζητηθεί. Μετά την απρόσμενη συνάντησή του με τον Χρήστο Μάστορα, ο Ηλίας Ψινάκης βρέθηκε στην πρόβα τζενεράλε, αποδέχθηκε και την πρόσκληση του MEGA, και έτσι, αυτή την Κυριακή, στο 1ο live show του «X Factor», ετοιμάζεται να απογειώσει τη βραδιά με τις καυστικές ατάκες και την εκρηκτική προσωπικότητά του.

Τα live shows ξεκινούν και οι τέσσερις κριτές-μέντορες του «X Factor», Μιχάλης Κουινέλης, Χρήστος Μάστορας, Μαρίζα Ρίζου, Στέλιος Ρόκκος, παίρνουν τη θέση τους. Στην πρώτη μάχη ρίχνονται οι ομάδες του Χρήστου Μάστορα και της Μαρίζας Ρίζου. Οι 8 διαγωνιζόμενοι θα δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό για να διεκδικήσουν το έπαθλο-ρεκόρ του «X Factor».

Παρουσιάζει ο Αντρέας Γεωργίου.

Στο backstage, η Κατερίνα Λιόλιου και ο Ηλίας Μπόγδανος.

«X FACTOR» Το 1ο live show έρχεται την Κυριακή 22 Μαΐου, στις 21:00 στο MEGA Ο Ηλίας Ψινάκης σε ρόλο-έκπληξη

#XFactorGR

«Αγγλία και Ελλάδα έτοιμες να ανταλλάξουν απόψεις για τα μάρμαρα του Έλγιν» είναι ο τίτλος σημερινού δημοσιεύματος στην ιστοσελίδα Le Journal des Arts, όπου  επισημαίνεται ότι μετά τη συνεδρίαση μιας επιτροπής της UNESCO ανακοινώθηκαν συνομιλίες μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και Ελλάδας επί του θέματος.

Όπως αναφέρεται, η 23η σύνοδος της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Προώθηση της Επιστροφής της Πολιτιστικής Περιουσίας στη Χώρα Προέλευσης ή της Αποκατάστασής της σε Περίπτωση Παράνομης Οικειοποίησης (ICPRCP), η οποία πραγματοποιείται αυτή την εβδομάδα στην έδρα της UNESCO στο Παρίσι, ανακοίνωσε  ότι το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ελλάδα συμφώνησαν να συζητήσουν την υπόθεση των Μαρμάρων του Παρθενώνα.

Αυτή η συνάντηση ανταποκρίνεται στην έκκληση που απηύθυνε η  22η σύνοδος της ICPRCP η οποία έλαβε χώρα τον περασμένο Σεπτέμβριο και κάλεσε την Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο να «εντείνουν τις προσπάθειές τους για την επίτευξη μιας ικανοποιητικής διευθέτησης αυτού του μακροχρόνιου ζητήματος, λαμβάνοντας υπόψη την ιστορική, πολιτιστική, νομική και ηθική του διάσταση».

Κάλεσε επίσης τη γενική διευθύντρια της UNESCO, να «διευκολύνει τη σύγκληση των απαραίτητων συναντήσεων μεταξύ Ελλάδας και Ηνωμένου Βασιλείου με σκοπό την επίτευξη μιας αμοιβαία αποδεκτής λύσης».

Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η NASA είπε το δικό της «αντίο» στον συνθέτη Βαγγέλη Παπαθανασίου, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 79 ετών, παρουσιάζοντας βίντεο αφιερωμένο σε αποστολή εξερεύνησης του Δία, τη μουσική σύνθεση του οποίου έχει επιμεληθεί ο σπουδαίος δημιουργός.

Διαβάστε επίσης: Δέκα soundtracks του Βαγγέλη Παπαθανασίου που πέρασαν στην αιωνιότητα

Η ανάρτηση ξεκινά με το λατινικό «Ad astra Vangelis», ενώ στη συνέχεια αναφέρει:

«Ο συνθέτης των ταινιών συνεισέφερε στις εξερευνήσεις της αποστολής Juno στον Δία, γράφοντας μουσική. Ακολουθήστε το διαστημόπλοιο της NASA Solar System Exploration γύρω από τον Δία, και τον δορυφόρο του Γανυμήδη, με τον ήχο ανεβασμένο», παραθέτοντας και το σχετικό βίντεο.

«Για έναν οικουμενικό δημιουργό, που περιηγήθηκε σε όλη την έκταση του μουσικού φάσματος ως συνθέτης, παραγωγός, ενορχηστρωτής και ερμηνευτής, βάζοντας παντού τη σφραγίδα της μεγαλοφυΐας του» κάνει λόγο η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου αποχαιρετώντας με συγκίνηση και θλίψη τον Βαγγέλη Παπαθανασίου.

Οι δημιουργίες του υπερβαίνουν το χρόνο

Όπως αναφέρει η κα Σακελλαροπούλου σε ανάρτησή της στο facebook, «με όχημα τη μουσική του, βρέθηκε παντού, στα κινηματογραφικά πλατό, τις θεατρικές σκηνές, τις αθλητικές εκδηλώσεις, τις ζωντανές συναυλίες, στο βυθό των ωκεανών, στα άστρα» και υπογραμμίζει ότι «δημιουργίες όπως οι δικές του δεν εξαντλούνται στη συνθήκη μιας συμβατικής διεθνούς φήμης και εμβέλειας. Υπερβαίνουν το χρόνο και αποθησαυρίζονται για τις επόμενες γενιές, όπως και ο ίδιος υπερέβη σύνορα και όρια, στο δρόμο της τέχνης του προς την αιωνιότητα».

Ειδικότερα στην ανάρτησή της στο facebook η κ. Σακελλαροπούλου επισημαίνει:

«Αποχαιρετώ με συγκίνηση και θλίψη τον Βαγγέλη Παπαθανασίου, τον μουσικό που συνέλαβε στο έργο του το θρόισμα του σύγχρονου κόσμου και τη χροιά του συμπαντικού ψιθύρου. Τον τολμηρό πειραματιστή στη μορφολογική δομή, το ύφος και την ηχητική ύφανση της σύνθεσης, την ποιητική ιδέα, το πνεύμα της.

»Τον τεχνουργό ενός ηλεκτρονικού σύμπαντος συμφωνικής υφής, που συμπύκνωνε μεγαλείο και ταπεινότητα, μελαγχολία και αισιοδοξία, απόγνωση και τρυφερότητα.

»Τον Έλληνα μουσουργό, που συνέδεσε τον βαθύ απόηχο της μουσικής μας παράδοσης με τον ηλεκτρονικό ήχο και τη φωνή της σπουδαίας Ειρήνης Παπά στις «Ωδές» – η οποία, λίγα χρόνια μετά, ερμήνευσε μοναδικά και τους υπέροχους ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδας, στον αριστουργηματικό του δίσκο «Ραψωδίες».

Διαβάστε επίσης Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου κέρδισε Όσκαρ Καλύτερου Τραγουδιού αλλά δεν πήγε να το πάρει ποτέ

Οικουμενικός δημιουργός

»Τον οικουμενικό δημιουργό, που περιηγήθηκε σε όλη την έκταση του μουσικού φάσματος ως συνθέτης, παραγωγός, ενορχηστρωτής και ερμηνευτής, βάζοντας παντού τη σφραγίδα της μεγαλοφυΐας του.

»Με όχημα τη μουσική του, βρέθηκε παντού, στα κινηματογραφικά πλατό, τις θεατρικές σκηνές, τις αθλητικές εκδηλώσεις, τις ζωντανές συναυλίες, στον βυθό των ωκεανών, στα άστρα. Βραβεύτηκε με Όσκαρ, τιμήθηκε με πολυάριθμες διακρίσεις, έγινε γνωστός σε όλο τον κόσμο ως Vangelis, εξυμνήθηκε και αγαπήθηκε.

»Αλλά για μένα είναι το «Παιδί της Αφροδίτης», που διασκεύασε τον Κανόνα του Πάχελμπελ μεταμορφώνοντάς τον στο πασίγνωστο «Rain and Tears», ο σύγχρονος λυρικός που σφράγισε με δραματική ένταση τόσες κινηματογραφικές σκηνές, από την υπερπροσπάθεια των δρομέων στο «Chariots of Fire» ως τα φουτουριστικά τοπία του «Blade Runner».

»»Όλες αυτές οι στιγμές θα χαθούν μέσα στο χρόνο σαν τα δάκρυα στη βροχή», λέει ο πρωταγωνιστής της ταινίας με τη δυστοπική ατμόσφαιρα. Όμως καμιά στιγμή, καμιά μουσική χειρονομία του Βαγγέλη Παπαθανασίου δεν θα χαθεί.

»Δημιουργίες όπως οι δικές του δεν εξαντλούνται στη συνθήκη μιας συμβατικής διεθνούς φήμης και εμβέλειας. Υπερβαίνουν το χρόνο και αποθησαυρίζονται για τις επόμενες γενιές, όπως και ο ίδιος υπερέβη σύνορα και όρια, στο δρόμο της τέχνης του προς την αιωνιότητα».

Το επονομαζόμενο «θραύσμα Fagan», το τμήμα της πλάκας που ανήκει στην ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα και που αναπαριστά  το πόδι της Αρτέμιδας, θεάς του κυνηγιού, καθισμένης σε θρόνο, μπορεί να μείνει για πάντα στην Ελλάδα.

Η Κυβέρνηση της Περιφέρειας της Σικελίας, με απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, έδωσε τη συγκατάθεσή της για την «αποδέσμευση» του αντικειμένου, δηλαδή την τεχνική πράξη που ήταν απαραίτητη για την οριστική επιστροφή του θραύσματος στην Αθήνα, έχοντας λάβει τις προηγούμενες εβδομάδες το «πράσινο φως» από τη Νομική Υπηρεσία του Ιταλικού Κράτους, για τη διαδικασία «αποδέσμευσης» από τη Σικελία, με σκοπό την επιστροφή του στην Ελλάδα, καθώς και την έγκριση του Υπουργείου Πολιτισμού της Ιταλικής Δημοκρατίας σχετικά με την αρμοδιότητα της Περιφέρειας της Σικελίας να προχωρήσει σε αυτή την κατεύθυνση.

Απομένει τώρα  η τελική έγκριση από το Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας, η οποία με αυτές τις προϋποθέσεις, αναμένεται να δοθεί τάχιστα. Η Σικελία, λοιπόν, ανοίγει τον δρόμο για την επιστροφή στην Ελλάδα των Γλυπτών του Παρθενώνα, καταθέτοντας την καθοριστική συμβολή της στη συζήτηση που διεξάγεται εδώ και καιρό σε διεθνές επίπεδο.

Η εκκίνηση της διαδικασίας στο Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας έγινε με πρωτοβουλία της Περιφέρειας της Σικελίας, η οποία, μετά από πρόταση του Περιφερειακού Συμβούλου για την Πολιτιστική Κληρονομιά και τη Σικελική Ταυτότητα Αλμπέρτο Σαμονά, είχε διαβιβάσει σχετικό αίτημα στην «Επιτροπή για την ανάκτηση και την επιστροφή των Πολιτισμικών Αγαθών» που είχε συσταθεί στο Ιταλικό Υπουργείο Πολιτισμού. Η παραπάνω ενέργεια αποτέλεσε ένθερμη επιδίωξη του Περιφερειακού Συμβούλου Α. Σαμονά και του Προέδρου της Περιφέρειας της Σικελίας Νέλλο Μουσουμέτσι, καθώς και της Ελληνίδας Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη.

Το αρχαιολογικό εύρημα, κατέληξε στις αρχές του 19ου αιώνα στα χέρια του Άγγλου προξένου Ρόμπερτ Fagan υπό συνθήκες μη πλήρως κατανοητές. Μετά τον θάνατό του κληροδοτήθηκε στη σύζυγό του, η οποία, εν συνεχεία, το πούλησε, μεταξύ του 1818 και 1820, στο Βασιλικό Μουσείο του Πανεπιστημίου του Παλέρμο, σημερινός διάδοχος του οποίου είναι το Περιφερειακό Αρχαιολογικό Μουσείο «Αντονίνο Σαλίνας». Από τον περασμένο Ιανουάριο, το θραύσμα βρίσκεται ήδη στο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα, όπου κατά τη διάρκεια τελετής, στην οποία παρευρέθηκε ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, επανασυνδέθηκε με την αρχική ζωφόρο από την οποία είχε αφαιρεθεί.

Η επιστροφή στην Αθήνα κατέστη δυνατή βάσει Συμφωνίας, η οποία προέκυψε από τον γόνιμο διάλογο μεταξύ της Κυβέρνησης της Σικελίας -με τον Σύμβουλο Α. Σαμονά- και της Κυβέρνησης της Αθήνας -με την Υπουργό Λ. Μενδώνη- και συνήφθη τελικά μεταξύ του Περιφερειακού Αρχαιολογικού Μουσείου «Αντονίνο Σαλίνας» του Παλέρμο, υπό τη διεύθυνση της Δρ Κατερίνα Γκρέκο, και του Μουσείου της Ακρόπολης των Αθηνών, υπό τη διεύθυνση του Καθηγητή Νικολάου Σταμπολίδη, προβλέποντας την πολυετή μεταφορά και ανταλλαγή αρχαιολογικών ευρημάτων μεταξύ των δύο μουσειακών ιδρυμάτων, σύμφωνα με το άρθρο 67 του Κώδικα Πολιτισμικών Αγαθών και Τοπίου της Ιταλικής Δημοκρατίας και του άρθρου 25 του Νόμου «Για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς» της Ελληνικής Δημοκρατίας.

Βάσει της συμφωνίας, από τον περασμένο Φεβρουάριο εκτίθεται στο Παλέρμο ένα σημαντικό ακέφαλο άγαλμα της θεάς Αθηνάς από το Μουσείο της Ακρόπολης, που χρονολογείται περί τα τέλη του 5ου αιώνα π.Χ. Το άγαλμα γνωρίζει ήδη υψηλή επισκεψιμότητα και θα παραμείνει στο Μουσείο Σαλίνας για τέσσερα χρόνια. Ακολούθως, ένας γεωμετρικός αμφορέας του πρώτου μισού του 8ου αιώνα π.Χ., επίσης από το Μουσείο της Ακρόπολης, θα εκτεθεί στο Μουσείο Σαλίνας για άλλα τέσσερα χρόνια. Η Συμφωνία, που υπεγράφη τον περασμένο Φεβρουάριο στη σικελική πρωτεύουσα παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού της Ελληνικής Δημοκρατίας Λίνας Μενδώνη και της Ιταλίδας Υφυπουργού Πολιτισμού γερουσιαστή Λουτσία Μποργκοντζόνι, προβλέπει, ακόμη, τη διοργάνωση εκθέσεων και άλλων κοινών πρωτοβουλιών που θα πραγματοποιηθούν σε συνεργασία μεταξύ Σικελίας και Ελλάδας επί θεμάτων διεθνούς πολιτιστικού ενδιαφέροντος.

«Η οριστική επιστροφή του θραύσματος του Παρθενώνα στην Ελλάδα – υπογραμμίζει ο Περιφερειακός Σύμβουλος Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Σικελικής Ταυτότητας, Αλμπέρτο Σαμονά – είναι η επιβεβαίωση του υφιστάμενου αισθήματος πολιτισμικής αδελφοσύνης μεταξύ Σικελίας και Ελλάδας, οι οποίες συνδέονται με κοινές μεσογειακές ρίζες και πανάρχαιους ισχυρούς δεσμούς. Συμμετείχαμε με τον Πρόεδρο Μουσουμέτσι σε αυτή τη σημαντική προσπάθεια, έχοντας επίγνωση ότι ακριβώς επί του Πολιτισμού πρέπει να θεμελιωθούν νέες σχέσεις μεταξύ των χωρών που σκοπεύουν να αξιοποιήσουν την πολιτιστική τους κληρονομιά για να οικοδομήσουν ένα σταθερό μέλλον. Όπως είπα και στην Αθήνα τον Ιανουάριο, θέσαμε τα θεμέλια για τη δημιουργία μιας Ευρώπης του Πολιτισμού, βασισμένης σε αρχαίες και πανανθρώπινες αξίες: Σε μια εποχή πολέμων και αβεβαιότητας, είμαστε πεπεισμένοι ότι ακριβώς από τον Πολιτισμό μπορεί να προέλθει αυτό το μήνυμα ειρήνης που ενώνει τους λαούς με κοινές αρχές και ένα όραμα για το μέλλον άκρως απαραίτητο. Θα ήθελα να ευχαριστήσω το ιταλικό Υπουργείο Πολιτισμού, που συμπορεύθηκε μαζί μας ευθύς εξ αρχής, χωρίς ποτέ να μας στερήσει την υποστήριξή του, και ειδικότερα την Υφυπουργό Μποργκοντζόνι, η οποία, και λόγω του ρόλου της σε θέματα  UNESCO, προσέφερε στη Σικελία την αναγκαία βοήθεια».

Η Ελληνίδα Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, με την ανακοίνωση της απόφασης του Περιφερειακού Συμβουλίου της Κυβέρνησης της Σικελίας, η οποία ελήφθη μετά την έγκριση, που παρείχε το Νομικό Συμβούλιο της Ιταλικής Δημοκρατίας, προέβη στην ακόλουθη δήλωση: «Η διαδικασία, την οποία ακολούθησε η Κυβέρνηση της Σικελίας και το Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλικής Δημοκρατίας για τον οριστικό επαναπατρισμό στην Αθήνα του θραύσματος Fagan, δείχνει τον ξεκάθαρο και ηθικό δρόμο για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα. Η επανένωση των Γλυπτών του Φειδία αποτελεί ηθική υποχρέωση για την Ευρώπη, στο πλαίσιο της προστασίας της κοινής πολιτιστικής της κληρονομιάς, της Δημοκρατίας, της ευημερίας των λαών της. Ζούμε σε μια εποχή μεγάλων προκλήσεων, σε μια εποχή που αμφισβητούνται σταθερά και κεκτημένα. Σήμερα η επένδυση στις αξίες και τις αρχές του Ουμανισμού είναι περισσότερο αναγκαία από ποτέ. Είμαστε ευγνώμονες προς την Κυβέρνηση της Σικελίας και τον Πρόεδρο Νέλλο Μουσουμέτσι, ιδιαίτερα όμως προς τον Περιφερειακό Σύμβουλο Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Σικελικής Ταυτότητας Αλμπέρτο Σαμονά, για την πρωτοβουλία και την γενναιοδωρία τους. H Διευθύντρια του Μουσείου Αντονίνο Σαλίνας Δρ Κατερίνα Γκρέκο είχε καθοριστικό ρόλο στη διατύπωση της τελικής συμφωνίας. Ο Διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης συνεργάστηκε με τρόπο υποδειγματικό, προτείνοντας λύσεις. Ευχαριστώ και στους δύο. Ο Ιταλός Υπουργός Πολιτισμού Ντάριο Φραντζεσκίνι και η Υφυπουργός γερουσιαστής Λουτσία Μποργκοντζόνι υποστήριξαν σθεναρά το αίτημα της Σικελίας. Τους ευχαριστώ θερμά. Η εκφρασθείσα πολιτική βούληση επιβεβαιώνει τους μακρότατους δεσμούς πολιτιστικής συνάφειας και εμπράγματη αναγνώριση της κοινής μεσογειακής ταυτότητάς μας».

Την ανατρεπτική Ηλέκτρα του Ευριπίδη παρουσιάζουν το καλοκαίρι 2022 οι Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη σε μετάφραση Στρατή Πασχάλη και σκηνοθεσία Γιώργου Λύρα σε περιοδεία σε ολόκληρη την Ελλάδα, με την Μαρία Κίτσου και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο στους ρόλους της Ηλέκτρας και του Ορέστη αντίστοιχα. Στον ρόλο του Παιδαγωγού ο Γιώργος Κωνσταντίνου.

Η Ηλέκτρα του Ευριπίδη είναι ένα πρωτοποριακό και αμφιλεγόμενο έργο, γέννημα μιας εποχής όπου όλες οι βεβαιότητες έχουν γίνει αβεβαιότητες. Ο ποιητής δεν διστάζει να παρουσιάσει επί σκηνής τη δική του εκδοχή του μύθου, με τους ήρωές του σε έναν κόσμο ρεαλιστικής καθημερινότητας να θέτουν επιτακτικά ζητήματα πάνω στις έννοιες της εκδίκησης, της δικαιοσύνης, της ηθικής σύγκρουσης, του πάθους. Μια noir εκδοχή του μύθου, μια τραγωδία εκδίκησης αλλά ταυτόχρονα ένα έργο βαθιά, συγκλονιστικά ανθρώπινο.

Όταν η Ηλέκτρα παρουσιάζεται το 413 π.Χ. η Αθήνα είναι κλονισμένη από τον μακρόχρονο Πόλεμο· σε λίγους μήνες θα έρθει και η οδυνηρή και ταπεινωτική ήττα στη Σικελική Εκστρατεία. Η Ηλέκτρα του Ευριπίδη, πρόδρομος των μεγάλων κειμένων του ελισαβετιανού θεάτρου και απαρχή του ψυχολογικού θεάτρου, βρίσκεται σε ένα επισφαλές σημείο σύγκλισης: εκεί που θεοί και άνθρωποι πρέπει να αναθεωρήσουν τον κόσμο τους σε μια εποχή αμφιβολίας και απομυθοποίησης.

Η Ηλέκτρα ζει στο περιθώριο της πόλης και της ζωής, σε έναν ταπεινωτικό γάμο που της επέβαλαν. Ο Ορέστης, επικηρυγμένος από το Παλάτι, έρχεται για να εκδικηθεί τον θάνατο του πατέρα του και τα δεινά του ίδιου και της αδελφής του, οδηγημένος από τον χρησμό του Απόλλωνα. Τα δύο αδέλφια βάζουν σε εφαρμογή το σχέδιό τους για να αποκαταστήσουν την τάξη και να αποδώσουν, όπως πιστεύουν, δικαιοσύνη. Η σκοτεινή προσμονή της εκδίκησης και το χρέος που οδηγεί στη μητροκτονία θα γεννήσουν τη φρίκη και όχι τη λύτρωση. Για πρώτη φορά στον Ευριπίδη, ο φόνος διερευνάται σε σχέση με τις ψυχολογικές του συνέπειες. Η αναμέτρηση με το παράδοξο της ύπαρξης, τα θυελλώδη συναισθήματα, η ανατομία του ψυχισμού των ηρώων και τα καίρια και διαχρονικά διλήμματα καθιστούν την Ηλέκτρα έργο μοναδικά ανατρεπτικό και σύγχρονο.

Τους κεντρικούς ρόλους υποδύονται οι Γιώργος Δεπάστας (Γεωργός), Μαρία Κίτσου (Ηλέκτρα), Δημήτρης Γκοτσόπουλος (Ορέστης), Σπύρος Κυριαζόπουλος (Πυλάδης), Γιώργος Κωνσταντίνου (Γέροντας), Νίκος Λεκάκης (Άγγελος), Ιώαννα Μαυρέα (Κλυταιμνήστρα), Ιάσονας Παπαματθαίου και Αντώνης Σταμόπουλος (Διόσκουροι).

Στο Χορό συμμετέχουν οι Φανή Αποστολίδου, Κορίνα Θεοδωρίδου, Πίνα Κούλογλου, Άννα Κωνσταντίνου, Γωγώ Παπαϊωάννου και Βάσια Χρήστου.

Τη δραματουργική συνεργασία έκανε η Ειρήνη Μουντράκη, τα σκηνικά και τα Κοστούμια έφτιαξε ο Απόλλων Παπαθεοχάρης, την κίνηση: επιμελήθηκε ο Θανάσης Ακοκκαλίδης, η μουσική είναι του Αντώνη Παπακωνσταντίνου, οι φωτισμοί του Αλέξανδρου Αλεξάνδρου ενώ βοηθός σκηνοθέτη είναι η Αναστασία Πανοπούλου. Την οργάνωση της παραγωγής έχει η Ντόρα Βαλσαμάκη.

 

Πρεμιέρα 25 Ιουνίου: «Κατράκειο Θέατρο Νίκαιας»

 

Πρόγραμμα Περιοδείας

 

25 Ιουνίου Θέατρο Κατράκειο Νίκαιας στις 21.30

26 και 27 Ιουνίου Κηποθέατρο Παπάγου στις 21.00

28 Ιουνίου Θέατρο Άλσους Δ. Κιντής Ηλιούπολη στις 21.30

30 Ιουνίου Αμφιθέατρο Βεάκειο Πειραιάς στις 21.30

1 Ιουλίου Θέατρο Πέτρας Πετρούπολη στις 21.30

2 Ιουλίου Θέατρο Βράχων Μελίνα Μερκούρη Βύρωνας στις 21.30

6 Ιουλίου Ανοιχτό Θέατρο ΕΗΜ Φρόντζος Ιωάννινα στις 21.30

7 Ιουλίου Υπαίθριο Θέατρο Καστράκι Γρεβενών Γρεβενά στις 21.30

8 και 9 Ιουλίου Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων Φίλιπποι στις 21.30

10 Ιουλίου Δημοτικό Θέατρο Ν. Ιωνίας Βόλος στις 21.30

11 Ιουλίου Κηποθέατρο Αλκαζάρ Λάρισα στις 21.30

13 Ιουλίου Ανοιχτό Θέατρο Γιαννιτσών, Γιαννιτσά στις 21.30

14 Ιουλίου Ανοιχτό Θέατρο Λόφου Κιλκίς στις 21.30

15 Ιουλίου Δημοτικό Θερινό Θέατρο Κομοτηνής, Κομοτηνή στις 21.30

16 Ιουλίου Θέατρο Αλτιναλμάζη Αλεξανδρούπολη στις 21.30

17 Ιουλίου Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο Ξάνθη στις 21.30

18, 19 και 20 Ιουλίου Θέατρο Δάσους Θεσσαλονίκη στις 21.30

22 Ιουλίου Αμφιθέατρο Σίβηρης, Σίβηρη στις 21.30

23 Ιουλίου Θέατρο Νέων Μουδανιών, Μουδανιά στις 21.30

24 Ιουλίου Φεστιβάλ Ολύμπου Αρχαίο Θέατρο Δίον στις 21.30

25 Ιουλίου Θέατρο Φρύνιχος Δελφοί στις 21.30

27 και 28 Ιουλίου Κηποθέατρο Ν. Καζαντζάκης Ηράκλειο Κρήτης στις 21.30

29 Ιουλίου Ερωφίλη Φορτέζα Ρέθυμνο Κρήτης στις 21.30

30 Ιουλίου Θέατρο Ανατολικής Τάφρου Χανιά Κρήτης στις 21.30

3 Αυγούστου Ευριπίδειο Θέατρο Σαλαμίνας, Σαλαμίνα στις 21.30

4 Αυγούστου Πολιτιστικό και Αθλητικό Πάρκο Νέα Μάκρη στις 21.30

5 Αυγούστου Θέατρο Ορέστης Μακρής Χαλκίδα στις 21.30

8 Αυγούστου Αρχαίο Θέατρο Άργους, Άργος στις 21.30

9 και 10 Αυγούστου Κάστρο Καλαμάτας, Καλαμάτα στις 21.30

11 Αυγούστου Αρχαίο Θέατρο Φλόκας, Φλόκα στις 21.30

12 Αυγούστου Αρχαίο Θέατρο Ήλιδας , Ήλιδα στις 21.30

13 Αυγούστου Θέατρο Γεώργιος Παππάς Αίγιο στις 21.30

20 Αυγούστου Ανοιχτό Θέατρο Καστρομηνάς, Χίος στις 21.30

21 και 22 Αυγούστου Κάστρο Μυτιλήνης, Μυτιλήνη στις 21.30

25 Αυγούστου Θέατρο Αλίκη Βουγιουκλάκη Βριλήσσια στις 21.30

26 Αυγούστου Θέατρο Αλέξης Μινωτής Αιγάλεω στις 21.30

27 Αυγούστου Δημοτικό Θέατρο Κορυδαλλού Θανάσης Βέγγος, Κορυδαλλός στις 21.30

28 Αυγούστου Ανοιχτό Θέατρο Κρύας Λιβαδειά στις 21.30

29 Αυγούστου Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο Μοσχοποδίου Θήβα στις 21.30

30 Αυγούστου Θέατρο Άλσους Δ. Κιντής Ηλιούπολη στις 21.30

31 Αυγούστου Θέατρο Μίκης Θεοδωράκης Μενίδι στις 21.30

3 και 4 Σεπτεμβρίου Φάληρο στις 21.30

 

*Το πρόγραμμα της περιοδείας θα ενημερώνεται συνεχώς και από το viva.gr όπου γίνεται η προπώληση των εισιτηρίων

 

 

Κόμικ έγινε η ζωή του προέδρου της Ουκρανίας, Βολοντίμιρ Ζελένσκι από την TidalWave Comics.

Ο τίτλος του κόμικ είναι Political Power: Volodymir Zelensky (Πολιτική Δύναμη: Βολοντίμιρ Ζελένσκι) και παρουσιάζει τη ζωή του Ουκρανού προέδρου, ο οποίος από κωμικός έγινε ηγέτης μιας χώρας σε περίοδο πολέμου.

Σύμφωνα με ουκρανικά κανάλια στο Telegram, το συγκεκριμένο κόμικ έχει 22 σελίδες. Ο Ουκρανός πρόεδρος είναι κάποιος «ο οποίος κάποτε έπαιζε έναν φανταστικό πρόεδρο σε τηλεοπτική σειρά, ήρθε στην εξουσία το 2019 με την υπόσχεση να τερματίσει τον πόλεμο στην ανατολική Ουκρανία.

Ποιος είναι αυτός; Τι τον οδηγεί; Γιατί είναι ο κατάλληλος ηγέτης για την Ουκρανία αυτή τη στιγμή; Αυτό με ενδιέφερε όταν ξεκίνησα τη μελέτη», δήλωσε ο συγγραφέας Μάικλ Φρίζελ.

«Αυτό το βιβλίο σημαίνει πολλά για μένα λόγω της ουκρανικής καταγωγής μου. Και οι δύο παππούδες μου κατάγονται από την Ουκρανία», ανέφερε σε δήλωσή του ο εκδότης Ντάρεν Τζ. Ντέιβις.

Δείτε εικόνες από το κόμικ για τον Ζελένσκι